-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49333 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

قرآن در سورة احزاب پيرامون نقش امام علي در جنگ احزاب چه ميفرمايد؟

در سوره احزاب آياتي است كه به گفته گروهي از مفسران درباره علي (ع) نازل شده، و يا نظر به فداكاريهاي بينظير او دارد.



در آيه 23 اين سوره ميخوانيم «مِنَ المُؤمِنينَ رِجال صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضي نَجْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً» [در ميان مؤمنان مرداني هستند كه بر سر عهدي كه با خدا بستهاند صادقانه ايستادهاند ، بعضي پيمان خود را به آخر بردند (و در اين راه شربت شهادت نوشيدند) و بعضي ديگر در انتظارند و هرگز تغيير و تبديلي (در عهد و پيمان خود) ندادهاند].



و در آيه 25 همين سوره (يعني دو آيه بعد) ميفرمايد «وَرَدَّ اللهُ الَّذينَ كَفَروا بِغَيْظِهِم لَمْ يَنالُوا خَيْراً وَ كَفَي اللهُ المُؤمنينَ القِتالَ وَ كانَ اللهُ قَوِيّاً عَزيزاً» [و خداوند كافران را با قلبي مملو از خشم بازگردانيد، بيآنكه نتيجهاي از كار خود گرفته باشند، و خداوند (در اين ميدان) مؤمنان را از جنگ بينياز ساخت (و پيروزي را نصيبشان ساخت) و خداوند قوي و شكست ناپذير است].



ميدانيم جنگ احزاب از مهمترين غزوات اسلامي بود، زيرا همان گونه كه از نامش پيداست ، مبارزه همه جانبهاي از ناحيه عموم دشمنان اسلام بر ضد مسلمانان محسوب ميشود، و تمام گروههايي كه با پيشرفت آئين اسلام منافعشان به خطر افتاده بود، دست به دست هم دادند تا كار اسلام و پيامبر اسلام (ص) را يكسره كنند، و براي هميشه فكرشان راحت شود!



در «شواهد التنزيل» در ذيل آيه 23 سوره احزاب با سند خود از علي عليه السلام نقل ميكند كه فرمود «فينا نَزَلَتْ رِجال صَدَقُوا ما عاهَدُوا الله عَلَيّهِ». آيه رجال صدقوا ... درباره ما نازل شده است ، سپس فرمود «فَاَنا وَاللهِ المُنْتَظَرُ» [آن كس كه در انتظار (شهادت است) به خدا سوگند منم]. (شواهد التنزيل 2/1 و 2، ح 627)



در مورد آيه 25 سوره احزاب بحث از اين هم گستردهتر است ، زيرا بسياري از محدثان و مفسّران گفتهاند «كَفَي اللّهُ اْلُمؤمِنينَ الْقِتال» [خداوند مؤمنان را از جنگ بينياز ساخت] اشاره به علي عليه السلام و ضربه بسيار مؤثري است كه بر پيكر عمربن عبدود زد و مسلمانان را از جنگ با كفار بينياز نمود.



از جمله كساني كه اين موضوع را نقل كردهاند «عبدالله بن مسعود» است، هنگامي كه آيه فوق را ميخواند در تفسير آن ميگفت «وَكَفَي اللهُ المُؤمِنينَ القِتالَ «بِعَلِيّ بنِ اَبي طالِبٍ». (شواهد التنزيل 2/3، ح 629)








پيام قرآن ج 9


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.